Από το 1999, το σουηδικό metal συγκρότημα SΑΒΑΤΟΝ έχει χτίσει σιγά-σιγά ένα κοινό σε όλο τον κόσμο, με το περσινό The War to End All Wars, το δέκατο στούντιο άλμπουμ τους, που έφτασε στο #1 σε 11 χώρες, κάθε άλλο παρά μια επιτυχία εν μία νυκτί.
Στο επίκεντρο όλων αυτών βρίσκεται ο συνιδρυτής μπασίστας Pär Sundström, ο οποίος είναι ταυτόχρονα και μάνατζερ του συγκροτήματος, καθοδηγώντας έξυπνα την πορεία της καριέρας του γκρουπ του, έχοντας ένα καλό μάτι για τα επιχειρηματικά της μπάντας.
“Πρώτα απ’ όλα, ξεκινήσαμε ως ένα heavy metal συγκρότημα. Και απλά διασκεδάζαμε. Όλα στην πορεία ήταν αυτοδίδακτα”, δήλωσε ο Sundström. “Βλέπαμε ένα πρόβλημα και έπρεπε να το λύσουμε – αλλιώς, δεν ξεπερνούσαμε το πρόβλημα. Και συνήθως βρίσκουμε τη λύση μόνοι μας”, είπε για τις πρώτες μέρες του συγκροτήματος στο FALUN της Σουηδίας. “Προερχόμασταν από μια μικρότερη πόλη. Δεν υπήρχε πραγματική μουσική βιομηχανία σε εκείνη την πόλη. Όσες άλλες μπάντες υπήρχαν εκεί είχαν κολλήσει εκεί. Και εμείς δεν θέλαμε να κολλήσουμε εκεί. Θέλαμε να πάμε παραπέρα“, εξήγησε.
“Πάντα ήθελα να αναπτύσσω τα πράγματα στο μέγιστο. Ό,τι κι αν έκανα, ήθελα να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερο. Νομίζω ότι αρκετά νωρίς, σκέφτηκα: “Θέλω να πάω τους Sabaton όσο πιο μακριά γίνεται...””. Καθώς οι πωλήσεις στερεύουν συνεχώς τα τελευταία 20 χρόνια, πολλοί καλλιτέχνες αγωνίζονται να βγάλουν τα προς το ζην στην ψηφιακή εποχή, με τους οπαδούς να επιλέγουν να κάνουν streaming τραγούδια στο διαδίκτυο αντί να τα αγοράζουν.
Για τους SABATON, η ιδιοκτησία του εμπορικού τους σήματος ήταν πάντα το κλειδί. Σήμερα, η μπάντα κατέχει τα masters και τις εκδόσεις της, γεγονός που έχει αποδειχθεί βιώσιμη πηγή εσόδων για μια μπάντα που έχει ξεπεράσει τα δύο δισεκατομμύρια streams, ανεξάρτητα από την κατάσταση των πωλήσεων φυσικών άλμπουμ.
“Γνωρίζω συγκροτήματα που υπέγραψαν συμβόλαια στην, ας πούμε, προ-ψηφιακή εποχή. Και υπέγραψαν συμβόλαια όπου έχουν ένα ποσοστό δικαιωμάτων με βάση τις φυσικές πωλήσεις. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, το συμβόλαιο θα κάλυπτε το σύμπαν και πέρα από αυτό και θα τους έδινε τα ίδια πνευματικά δικαιώματα ανεξάρτητα από το είδος της μορφής για μια ζωή“, εξήγησε ο Sundström. “Όταν αυτό μεταφράζεται στην ψηφιακή εποχή, δεν έχει σημασία αν έχεις εκατομμύρια ακροατές σε ένα τραγούδι, επειδή δεν κερδίζεις σχεδόν τίποτα από αυτό. Δεν είναι μυστικό ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες πληρώνουν πολύ λίγα ανά ροή. Αλλά έχει τεράστια διαφορά αν βρίσκεσαι στην υψηλότερη ή χαμηλότερη κλίμακα που κρατάς αυτό το ποσοστό για τον εαυτό σου σε αντίθεση με όλες τις άλλες εταιρείες και εκδότες που παίρνουν το μερίδιό τους. Έτσι, όταν το αποκτήσουμε, μπορούμε να αποφασίσουμε πού θέλουμε να βρισκόμαστε στην κλίμακα. Και όταν φτάσει στα δισεκατομμύρια, ναι, αυτό ανεβαίνει πολύ ωραία“.
Η πώληση εμπορευμάτων με την επωνυμία της μπάντας έχει γίνει μια κρίσιμη ροή εσόδων για τους καλλιτέχνες, μια έννοια που απέκτησε ολοένα και μεγαλύτερη σημασία εν μέσω του αποκλεισμού της πρώιμης πανδημικής καραντίνας, η οποία έβγαλε τις παραδοσιακές ζωντανές εμφανίσεις σε μεγάλο βαθμό από το τραπέζι για σχεδόν δύο χρόνια.
Σήμερα, η μπάντα διαχειρίζεται όλο το merch της στο σπίτι της, λειτουργώντας από μια βάση στο νησί της Κύπρου, προσφέροντας στους οπαδούς μια μορφή εξυπηρέτησης πελατών που είναι σχεδόν απαράμιλλη για μια μπάντα με το κοινό των SABATON, επιτρέποντάς τους να ασχοληθούν περαιτέρω άμεσα με μια αυξανόμενη βάση οπαδών, ενώ παράλληλα τροφοδοτούν την τοπική οικονομία.
“Μετακόμισα σε ένα μικρό νησί της Μεσογείου πριν από μερικά χρόνια. Μετακόμισα μόνος μου. Και ξεκίνησα κάτι που δεν υπήρχε εκεί: ένα γραφείο heavy metal”, δήλωσε ο μπασίστας και μάνατζερ. “Μεταφέραμε την ταχυδρομική παραγγελία των SABATON και αρχίσαμε να στέλνουμε από εκεί. Οι άνθρωποι μου είπαν: ‘Μπορεί να είναι χαζή ιδέα να στέλνεις από ένα νησί. Έχεις λίγο υψηλότερο κόστος’. Αλλά, την ίδια στιγμή, εμείς ελέγχουμε το όλο πράγμα. Είμαι εκεί δίπλα στους ανθρώπους – και οι άνθρωποι που συσκευάζουν τα πάντα το λατρεύουν. Έχουν μια σχέση με τους οπαδούς που θα τα παραλάβουν. Συμμετέχουν προσωπικά σε αυτό”, δήλωσε ο Sundström. “Δεν υπήρχε τίποτα τέτοιο στο νησί πριν μετακομίσω εκεί. Τώρα υπάρχει μια βιομηχανία heavy metal, όπου έχεις πραγματική δουλειά σε ώρες γραφείου με heavy metal και κανείς δεν παραπονιέται ότι έχεις μακριά μαλλιά ή τατουάζ και ακούς heavy metal στο γραφείο σου. Και νομίζω ότι αυτό είναι υπέροχο!“, δήλωσε.
“Νομίζω ότι αυτό είναι μέρος της εμπειρίας και ο λόγος για τον οποίο οι οπαδοί μας αγαπούν τόσο πολύ την ταχυδρομική παραγγελία. Ξέρουν ότι είμαστε πρακτικοί με αυτό“, συνέχισε.
Καθώς κατευθύνει το συγκρότημα συνεχώς προς τα εμπρός με μια προσέγγιση πρώτα ως οπαδός, ο Sundström έχει πλήρη επίγνωση του τσιμπήματος που σίγουρα θα νιώθουν οι οπαδοί καθώς οι τιμές των εισιτηρίων συνεχίζουν να αυξάνονται, μια κούρσα που αναγνωρίζει ότι δεν είναι πιθανό να αλλάξει.
English Version below
Pär Sundström Of SABATON On Band Management, Loyal Fans And Reining In Ticket Prices
Since 1999, Swedish metal group SABATON has slowly built a grassroots audience around the world, with last year’s The War to End All Wars, their tenth studio album, reaching #1 in 11 countries, anything but an overnight success.
At the center of it all is co-founding bassist Pär Sundström, who doubles as the band’s manager, shrewdly guiding his group’s career trajectory with a keen eye on the band’s business.
“First of all, we started as a heavy metal band. And we were just having fun. Everything along the way was self-taught,” said Sundström. “We’d see a problem and it needed to be solved – otherwise, we were not getting past the problem. And we usually find the solution ourselves,” he said of the band’s early days in FALUN, Sweden. “We came from a smaller town. There was no real music industry in that town. Whatever other bands that were there were stuck there. And we didn’t want to be stuck there. We wanted to go further,” he explained.
“I always wanted to grow things to the maximum. No matter what I did, I wanted it to be as big as it could be. I think quite early, I thought, ‘I want to take SABATON as far as it can go…’” As the sales of recorded music have continually dried up over the last 20 years, many artists have struggled to make a living in the digital era, with fans choosing to stream songs online rather than purchase them.
For SABATON, ownership of their brand has always been key. Today, the band owns its masters and publishing, which has proven a viable revenue stream for a band that has eclipsed two billion streams regardless of the state of physical album sales.
“I know bands who signed contracts in let’s say the pre-digital era. And they signed contracts where they have a royalty rate based on physical sales. In short term, the contract would cover the universe and beyond and give them the same royalty no matter what kind of format for a lifetime,” Sundström explained. “When that translates into the digital era, it doesn’t matter if you have millions of listeners on a song because you get almost nothing out of it. It’s not a secret that the digital platforms pay very little per stream. But it makes a huge difference if you are on the higher scale or lower scale of keeping that percentage for yourself as opposed to all of the other labels and publishers who take their cut. So, when we own it, we can decide where we want to be on the scale. And when it bumps up to the billions, yeah, that bumps up pretty nicely.”
The selling of band branded merchandise has become a crucial revenue stream for artists, a concept that took on increasing importance amidst the lockdown of early pandemic quarantine, which took traditional live performance largely off the table for nearly two years.